Διαθεματικές Δραστηριότητες

Η Σχολή Καραβάνα αναγνωρίζοντας τη σημασία εφαρμογής πολυποίκιλων μεθόδων προσέγγισης της γνώσης για τους μαθητές της και την αξία της βιωματικής μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιχειρεί διαρκώς τον εμπλουτισμό του διδακτικού έργου με δράσεις ανοιχτού χαρακτήρα προς την κοινωνία, αλλά και τη συνεργασία με φορείς της πόλης. Αυτή τη φορά, οι μαθητές της Δ΄ τάξης, στα πλαίσια επεξεργασίας project με θέμα τα φυτά, είχαν την ευκαιρία συμμετοχής σε βιωματικά εργαστήρια στον χώρο του σχολείου σε συνεργασία με το ΙΔ. ΙΕΚ OPENMELON. Η Δρ. Αργύρη Αποστολία, Γεωπόνος Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, συνεργάτης του ΙΔ. ΙΕΚ OPENMELON, αρχικά ενημέρωσε τα παιδιά σχετικά με τις βασικές έννοιες που συνδέονται με το έδαφος, τις καλλιέργειες και τα οικοσυστήματα.
Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε μηχανική ανάλυση δειγμάτων εδάφους μέσω της οποίας οι μαθητές  προσέγγισαν με βιωματικό τρόπο τα όσα είχαν συζητηθεί νωρίτερα  καταλήγοντας στη διατύπωση συμπερασμάτων μέσω της παρατήρησης. 

 

Στη Σχολή Καραβάνα, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια της επιστημονικής σκέψης και στην ενεργό συμμετοχή των μικρών μαθητών μας στην κριτική επεξεργασία των πληροφοριών και στην αναδόμηση της γνώσης.

Από τη “μέλισσα στο μέλι” ήταν το θέμα που διαπραγματευθήκαμε τη φετινή χρονιά.

Δημιουργήσαμε ένα μαθησιακό περιβάλλον που ενεργοποίησε την κριτική σκέψη και τις προηγούμενες εμπειρίες των παιδιών και προχωρήσαμε σε παρατηρήσεις, επισκέψεις, συλλογή πληροφοριών κ.α.

Στα πλαίσια της δράσης μας, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο σχολείο μας του μελισσοκόμου κου Άκη Καμπίσιου, ο οποίος μας ταξίδεψε στην μαγική κοινωνία της μέλισσας.

Επίσης, επισκεφτήκαμε το μελισσοκομικό τμήμα της Αβερώφειου Γεωργικής σχολής όπου ο καθηγητής κος Κωνσταντίνος Ζαμπάκας μας έδειξε τη ζωή της μέλισσας μέσα από μια γυάλινη κυψέλη, καθώς και το κηροπλαστείο του κου Κουτσιάνη που παρακολουθήσαμε τη διαδικασία παρασκευής λαμπάδων και διακοσμητικών κεριών από καθαρό κερί μέλισσας.

Τέλος, παρουσιάστηκε δράση στον χώρο του σχολείου μας από τους μαθητές του νηπιαγωγείου, καθώς και έκθεση μελισσοκομικών προϊόντων.

Μαγειρέψαμε μελολιχουδιές με τη βοήθεια της κας Μαρίας Πατσιά foodbloger του tastyday.gr και όλοι μαζί κλείσαμε αυτή την ευχάριστη δράση, δοκιμάζοντας γεύσεις με βάση το μέλι.

Η έκπληξη της βραδιάς ήταν τα δωράκια που πήραν φεύγοντας τα παιδιά: ένα βαζάκι κεραλοιφή, μέλι, πουγκί μέλισσας με δημητριακά και υπέροχες κατασκευές

Γνωρίζουμε ότι η ενασχόληση με τις φυσικές επιστήμες στις μικρές ηλικίες είναι ένα αποτελεσματικό μέσο για την ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης των παιδιών και συνεισφέρει στη διαμόρφωση μιας γνωστικής βάσης που θα οδηγήσει στην καλύτερη κατανόηση των φυσικών φαινομένων  που θα διδαχθούν αργότερα στο δημοτικό. Στο νηπιαγωγείο του σχολείου μας οργανώσαμε και υλοποιήσαμε project με θέμα της φυσικές επιστήμες και τίτλο «Μικροί Επιστήμονες».

Επιλέξαμε 3 θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχοληθήκαμε σε βάθος.

Τα υλικά σώματα και τις καταστάσεις της ύλης (στερεά , υγρά, αέρια), την κίνηση των σωμάτων και τη  βαρύτητα, το φως και τη διάχυση του φωτός.

Κάναμε συστηματική παρατήρηση αντικειμένων και φαινομένων που μας ενδιέφεραν. Συλλέξαμε πληροφορίες μέσω των αισθήσεων (ακούω, βλέπω, μυρίζω, αγγίζω) αλλά και μέσα από τα πειράματα που διεξάγαμε στην τάξη . Μελετήσαμε  βιβλία και επιστημονικά περιοδικά, παρακολουθήσαμε βίντεο. Διατυπώσαμε ερωτήματα και αναζητήσαμε απαντήσεις μέσω διερεύνησης. Καταγράψαμε  τα δεδομένα με τη χρήση διαφόρων συμβόλων, σχεδίων, πινάκων και  μοντέλων που επιτρέπουν συγκρίσεις. Τέλος παρουσιάσαμε τις εργασίες μας στη Δημοτική Βιβλιοθήκη και εντυπωσιάσαμε τους γονείς μας με όλα όσα μάθαμε.

Οι μαθητές της Ε΄ τάξης με αφορμή το ευρωπαϊκό έτος ενεργού γήρανσης και αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών, κάλεσαν τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους σ΄ ένα διαγενεακό διάλογο.

Αφιέρωσαν την αγάπη τους με ποιήματα, τραγούδια και γράμματα ευχαριστίας για τις αξίες που τους κληροδότησαν, ήρθαν σε επαφή με έργα τέχνης του Γ. Ιακωβίδη και του Ν. Γύζη έμαθαν τον τρόπο ζωής των παλαιότερων χρόνων και άκουσαν την κα Κουφάκη Νίκη να περιγράφει τί σημαίνει να είσαι γιαγιά σήμερα.

Το νηπιαγωγείο της Σχολής Καραβάνα με αφορμή την υλοποίηση διαθεματικών δραστηριότητων με θέμα «Γνωρίζω και  φροντίζω το σώμα μου» και «Παραδοσιακά παιχνίδια και σύγχρονα σπορ», πραγματοποίησε εκδήλωση στη Δημοτική Πινακοθήκη, Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα. Στην εκδήλωση έγινε χαιρετισμός από τη Σχολική Σύμβουλο των νηπιαγωγών κα Άρτεμις Παπαδημητρίου και εισήγηση από την  κα Αγγελική Τσαπακίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών, με αφορμή την έκδοση του νέου της βιβλίου «Από το παραδοσιακό στο δημιουργικό παιχνίδι». Στη συνέχεια οι μαθητές των προνηπίων και των νηπίων παρουσίασαν παραδοσιακά παιχνίδια και χορούς, καθώς και σύγχρονα αθλήματα εντυπωσιάζοντας το κοινό.

Οι μαθητές της Β’ τάξης της Σχολής Καραβάνα πραγματοποίησαν στο χώρο εκδηλώσεων του σχολείου project με θέμα: «η  ελληνική μουσική από τους προϊστορικούς  χρόνους  μέχρι σήμερα».

Οι μαθητές με όχημα τη μουσική έκαναν  ένα μουσικό ταξίδι στο παρελθόν με σκοπό την εξερεύνηση της μουσικής πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Γνώρισαν και ενημερώθηκαν για  τα είδη της ελληνικής μουσικής από τους προϊστορικούς   χρόνους, από τη στιγμή που κάνει την εμφάνισή του πάνω στη γη ο άνθρωπος μέχρι σήμερα. Κατανόησαν έτσι την αξία της μουσικής και την σπουδαιότητά της και κατάλαβαν ότι η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα που δεν απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια για να τη μάθει κανείς και να την καταλάβει. Χάρη στη μουσική  οι άνθρωποι επικοινωνούν και εκφράζουν τα συναισθήματά τους, τις χαρές τους και τις λύπες τους.

Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του ο βραβευμένος συνθέτης και μουσικός κος Γιάννος Αιόλου ,ο οποίος συνεχάρη τους μαθητές για την προσπάθειά τους.

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου μελέτησαν τομείς του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας και κυρίως θέματα που αφορούσαν στην ανάπτυξη των τεχνών, στην Ακρόπολη και στον Παρθενώνα, στην εξέλιξη της γραφής, στη ζωή των ανθρώπων, στους 12 θεούς του Ολύμπου, στη γέννηση των Ολυμπιακών αγώνων κα. Μεταμορφώθηκαν σε μικρούς αρχαιολόγους και επιχείρησαν να ανασκάψουν στα βάθη του πολιτισμού μας, πάντα μέσω του παιχνιδιού και κατάλληλα επιλεγμένου εποπτικού υλικού,  σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και με το Μουσείο της Ακρόπολης. Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα παρουσίασαν, με μεγάλη επιτυχία, διασκευή της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη.

Η Σχολή Καραβάνα ανήκει στα σχολεία που εφάρμοσαν πρώτα καινοτόμες δράσεις πάνω στην εκπαιδευτική διαδικασία των Θετικών Επιστημών, με αποτέλεσμα να διακριθεί σε διαγωνισμούς Μαθηματικών, Πληροφορικής και Ρομποτικής. Τη φετινή σχολική χρονιά, με την καθοδήγηση του κ. Δημήτρη Μαρινόπουλου, επιστημονικού συνεργάτη της ΑΣΠΑΙΤΕ του Βόλου και μέλους του διδακτικού προσωπικού του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και της κ. Βασιλικής Πιλάτου, εκπαιδευτικού Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης  με πολυετή εμπειρία στην Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, υλοποιήθηκε πρόγραμμα Φυσικών Επιστημών, στην ενότητα του Ηλεκτρισμού.

Το πρόγραμμα ακολουθούσε όλες τις αρχές που διέπουν ένα εκπαιδευτικό πρότζεκτ, όπως είναι η διαθεματικότητα, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας, η βιωματική προσέγγιση, η συνεργασία με εξωσχολικούς φορείς  και η παρουσίαση της εργασίας. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν ειδικά διαμορφωμένο έντυπο και ψηφιακό υλικό, που οργανώθηκε από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και συνέβαλε στην κατανόηση των δύσκολων εννοιών του Ηλεκτρισμού και του Ηλεκτρομαγνητισμού. Επίσης σε ειδική εκδήλωση οι μαθητές παρουσίασαν τα εντυπωσιακά μοντέλα και μακέτες που κατασκεύασαν στη διάρκεια του πρότζεκτ.